(Pražský deník) Jana Černochová (ODS) vede radnici druhé městské části už jedenáctou sezonu. Jaké změny mají její obyvatelé očekávat?
Proč jste dosavadní koalici po volbách rozšířili o hnutí ANO? Početně byste se bez něj obešli.
Nechtěli jsme mít čtyři roky těsnou většinu o jeden hlas. Navíc kolega Víšek z TOP 09 dával už v minulém volebním období najevo, že si není jistý, zda chce v koalici být. Je možné, že bez hnutí ANO by se ani tato koalice takto nepostavila.
Jednali jste o možné koalici i se stranami, které zůstávají v opozici, nebo jste to předem vzdali kvůli poměrně napjatým vztahům z minulosti?
Sešla jsem se se zástupci všech subjektů. Vztahy v minulém období nebyly dobré spíše v osobní rovině. Důvodem byla především přítomnost pana Richtera v zastupitelstvu. Vulgárně napadal kolegy včetně žen, a to mělo vliv na celkovou kulturu. Jsem ráda, že pan Richter už není zastupitelem. S ostatními nemám problém mluvit na normální pracovní úrovni.
Opozice v posledních letech poukazovala na konkrétní radniční zakázky, které podle ní působily jako předražené. Týkalo se to hlavně kontraktů menšího rozsahu, např. na klimatizaci v sídle úřadu. Má v tom radnice nějaký mechanismus zpětné kontroly?
Beru to jako předvolební kampaň, kterou proti nám někteří představitelé opozice vedli dlouhodobě. Nevím o tom, že by bylo na městskou část podáno trestní oznámení. Jako městská část jsme samozřejmě auditováni. Dámy z magistrátního auditu u nás stráví dva až tři týdny. Jejich auditorské zprávy žádné netransparentní kroky neodhalují.
Máte před sebou jako starostka Prahy 2 de facto třetí období, přičemž to druhé bylo prodloužené. Vidíte nějaké nové výzvy, které před městskou část staví současnost?
Vidím především staronovou výzvu, která je bohužel stále platná. Tou je humanizace severojižní magistrály a také vyřešení problémů s parkováním. De facto jedinou humanizaci jsme zatím udělali, když jsme ze čtyř pruhů udělali tři za cenu kritiky ze všech stran. Později se ale potvrdil náš předpoklad, že bude magistrála průjezdnější, když omezíme přejíždění mezi pruhy. Předělání zón placeného stání se v průběhu minulého období ukázalo jako nefunkční. Obyvatelé Prahy 2 si stěžují, že takto si to nepředstavovali. Chápou sice, že v systému zón být musíme, protože nechceme mít z městské části parkoviště. Ale ten současný způsob, kdy parkovací oprávnění nelze kontrolovat vizuálně, je poněkud nešťastný.
Jezdíte po Praze 2 autem?
Mám to tak, že když nemusím přejíždět s deseti kily dokumentů, tak chodím pěšky. Starosta ani místostarosta tady nemají žádné služební auto. Nikdy jsme ho neměli. To je myslím taky dobrá vizitka naší samosprávy. Praha 2 má čtyři kilometry čtvereční a politici z radnice by tady měli chodit pěšky – aby viděli všechny neduhy. Snažím se k tomu motivovat i úředníky. Pana tajemníka se ptám, jak je možné, že kolem toho nevysypaného kontejneru šlo třicet lidí z radnice, a nikdo nevolal linku čistoty, aby se vyvezl. Je to obrovský problém u nás i v širším centru.
V jakém smyslu?
Potíž je v tom, že kontejnery na kartony, lahve, pet lahve atd., které jsou určené pro rezidenty, využívají bezplatně i živnostníci. Oni tím obcházejí zákon, protože mají mít vlastní sběrné nádoby. Některé kontejnery se vyvážejí až několikrát denně. I díky tomu, že část častějších svozů platí radnice ze svého. Chci apelovat na obyvatele Prahy 2, aby například požádali provozovatele své oblíbené večerky, ať si sjedná nádobu na odpad a ať za to platí.
Nemůžete oslovit tyto hříšníky přímo?
Dohodli jsme se, že oslovíme živnostníky, u kterých předpokládáme, že se na tom nepořádku podílejí. Ve zdvořilém dopisu vysvětlíme legislativu i jejich možnosti a poradíme jim, jak to napravit. Pokud to bude bez odezvy, budeme muset dávat pokuty za znečišťování veřejného prostranství, a ty nejsou nízké.
Jak se vám daří přepínat mezi rolí starostky a poslankyně?
To, že na Praze 2 nevidíte jedinou hernu, bych asi nedokázala, kdybych nebyla poslankyní a nezasadila se o změnu loterijního zákona. Nikdo z místních mi nevyčítá, že jsem poslankyně a starostka zároveň. Naopak mi dávají tipy na legislativní změny.
(Autor: Jan Prokeš)